REGULAMIN  OCENIANIA  ZACHOWANIA 

 

I.          Postanowienia wstępne

     1.         Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy, stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.

2.         Oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych nie mają wpływu na ocenę klasyfikacyjną z zachowania.

3.         Ocena z zachowania nie może mieć wpływu na:

a).  oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych,

b). promocję lub ukończenie szkoły.

4.         Zasadniczy wpływ na ocenę z zachowania ma:

a).  wywiązywanie się z obowiązków ucznia,

b). postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej,

c).  dbałość o honor i tradycje szkoły,

d). dbałość o piękno mowy ojczystej,

e).  dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób,

f).   godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią,

g).  okazywanie szacunku innym osobom.

II.       Skala ocen i kryteria oceniania

1.         Zachowanie ucznia ocenia się następująco:

a).  wzorowe

b). bardzo dobre

c).  dobre

d). poprawne

e).  nieodpowiednie

f).   naganne

2.         W klasach I - III ocena zachowania jest oceną opisową.

3.         Ocena poprawna jest oceną wyjściową do ustalania innych ocen.

4.         Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia w klasach IV –VI:

a).  Ocenę wzorową  może otrzymać uczeń, który:

Ø     wzorowo wywiązuje się z obowiązków szkolnych,

Ø     usprawiedliwia wszystkie godziny nieobecności,

Ø     cechuje go właściwa postawa wobec kolegów i osób starszych w szkole i poza nią,

Ø     aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i klasy tzn. bierze udział w imprezach, konkursach, olimpiadach itp.,

Ø     godnie reprezentuje szkołę na zewnątrz w konkursach, zawodach, olimpiadach, itp.

Ø     charakteryzuje się estetycznym wyglądem,

Ø     wykazuje inicjatywę społeczną – akcje charytatywne i humanitarne,

Ø     działa w kołach i organizacjach szkolnych,

Ø     bezinteresownie udziela pomocy innym,

Ø     dba o poprawność języka polskiego,

Ø     nie ulega złym nałogom (palenie papierosów, picie alkoholu).

b). Ocenę bardzo dobrą może otrzymać uczeń, który:

Ø     ambitnie realizuje zadania szkolne postawione przez nauczycieli,

Ø     usprawiedliwia wszystkie nieobecności,

Ø     swoim zachowaniem daje dobry przykład, np. jest sumienny, uczynny, koleżeński, i wykazuje szacunek wobec dorosłych,

Ø     aktywnie uczestniczy w imprezach, pracach organizacyjnych i porządkowych organizowanych w szkole,

Ø     jego wygląd zewnętrzny nie budzi zastrzeżeń,

Ø     nie pali papierosów i nie pije alkoholu,

Ø     przeciwstawia się przejawom niewłaściwego zachowania.

c).  Ocenę dobrą może otrzymać uczeń, który:

Ø     chętnie uczestniczy w zajęciach szkolnych,

Ø     stosownie zachowuje się w szkole i poza nią tzn. nie ma poważnych zastrzeżeń do jego zachowania,

Ø     bierze udział w obowiązkowych imprezach i akcjach organizowanych przez szkołę,

Ø     nie pali papierosów i nie pije alkoholu,

Ø     drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się szybko naprawić.

a).  Ocenę poprawną otrzymuje uczeń, który:

Ø     wywiązuje się z obowiązków szkolnych na miarę swoich możliwości,

Ø     jest uczciwy, prawdomówny, uprzejmy w stosunku do uczniów i osób dorosłych,

Ø     dba o swoje zdrowie i higienę osobistą,

Ø     pamięta o kulturze słowa i formach grzecznościowych,

Ø     nie opuszcza terenu szkoły bez zezwolenia nauczyciela dyżurnego,

Ø     sporadycznie spóźnia się na lekcje, stara się usprawiedliwiać wszystkie nieobecności,

Ø     sumiennie wywiązuje się z obowiązków dyżurnego,

Ø     nie prowokuje konfliktów, bójek.

b). Ocenę nieodpowiednią może otrzymać uczeń, który:

Ø     ma lekceważący stosunek do nauki i obowiązków szkolnych, nie przynosi podręczników, zeszytów, czasami nie przygotowany do lekcji,

Ø     nie uczestniczy w życiu klasy i szkoły,

Ø     jest arogancki, agresywnie i wulgarnie odnosi się do kolegów i osób starszych,

Ø     samowolnie opuszcza lekcje i teren szkoły  (dwa dni nieusprawiedliwione),

Ø     maluje się i nosi niewłaściwy ubiór na zajęciach lekcyjnych (zbyt krótkie spódniczki i bluzki, niechlujny wygląd),

Ø     zachowuje się nagannie w szkole i poza nią np. pali papierosy, pije alkohol, kradnie, niszczy cudze mienie  (sporadycznie).

c).  Ocenę naganną otrzymuje uczeń, który:

Ø     ma negatywny stosunek do obowiązków szkolnych  (systematycznie nieprzygotowany – brak podręczników, prac domowych),

Ø     ma postawę antyspołeczną,

Ø     nagminnie opuszcza lekcje i teren szkoły (wagary, ucieczki z lekcji),

Ø     nagannie zachowuje się w szkole i poza nią (pali papierosy, pije alkohol, kradnie, jest agresywny, wulgarny),

Ø     bierze udział w dyskotekach dla dorosłych, przebywa poza miejscem zamieszkania nocą bez opieki dorosłych,

Ø     nosi wyzywający strój (bardzo krótkie spódnice i bluzki, dekolty, malowanie paznokci, ust, oczu, włosów, biżuteria) i wygląda nieprzyzwoicie na co dzień,

d). Za wielokrotne stwierdzenie palenia i picia bezwzględnie ocena naganna.

e).  Dopuszczalne jest noszenie przez uczennice małej, delikatnej i bezpiecznej biżuterii nie stwarzającej zagrożenia dla zdrowia własnego i innych uczniów oprócz zajęć z wychowania fizycznego.

5.         Uczeń swoją postawą może zrehabilitować się i otrzymać na koniec roku szkolnego ocenę o dwa stopnie wyższą.

6.         Semestralną i roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania ustala wychowawca klasy po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ucznia ocenianego.

III.    Tryb odwoławczy

1.         Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna  zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami prawa dotyczącymi trybu ustalania tej oceny. Zastrzeżenia mogą być zgłoszone w terminie 7 dni po zakończeniu zajęć dydaktyczno-wychowawczych.

2.         W przypadku stwierdzenia zasadności  zastrzeżenia dyrektor powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w drodze głosowania zwykłą większością głosów.

3.         W skład komisji wchodzą:

a).  dyrektor szkoły – jako przewodniczący,

b). wychowawca klasy,

c).  wskazany przez dyrektora nauczyciel uczący w danej klasie,

d). przedstawiciel samorządu uczniowskiego,

e).  przedstawiciel rady rodziców.

4.         Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna jest ostateczna.

IV.     Postanowienia końcowe

1.         W przypadku innych sytuacji zaistniałych w trakcie oceniania zachowania, a nieuregulowanych w tym regulaminie stosuje się przepisy zawarte w Rozporządzeniu Ministra Edukacji i Sportu z dnia 7 września 2004 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

 

24.01.2005 r.

Powrót – WYKAZ